سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
آقاشیر
صلوات صلوات صلوات علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم
صفحه نخست                  ATOM                 عناوین مطالب            نقشه سایت
جمعه 87 تیر 21 :: 5:29 عصر ::  نویسنده : آقاشیر

 

سفیر دوم حضرت ولی عصرعلیه السلام درغیبت صغری ، ابوجعفربن عثمان ملقب به" عسکری دوم" است که دوران سفارت او با ایام خلافت معتمدعباسی، معتضد عباسی ، مکتفی عباسی و10 سال از خلافت مقتدرعباسی مصادف شد و درحدود 40 سال مقام والای نیابت خاصه را به عهده داشت و در سال 305 دیده از جهان بربست. محمد بن عثمان بعد از درگذشت پدرش به مقام سفارت منصوب شد. در مورد وثاقت او توقیعات شریفه ای ذکر شده است . امام حسن عسکری  خطاب به یکی از یاران درباره او چنین می فرماید:

" عمری ( عثمان بن سعید) و پسرش( محمد بن عثمان) هردومورد اعتماد و وثوق من هستند و هرچه بگویند ازمن گفته اند و هر چه روایت می کنند از من روایت کرده اند . سخنان ایشان را بشنو و فرمانشان را اطاعت کن که هر دو مورد امین و مورد وثوق هستند."

و امام عصرعلیه السلام نیزدرتوقیع شریفشان درحق محمد بن عثمان می فرمایند:" او در همین حال مورد وثوق و اعتماد ماست و او درپیش ما مقام و منزلتی دارد که او را دلشاد می سازد . خداوند لطف و کرمش را در حق او افزون کند که او مولای تواناست و همه ستایش ها مخصوص اوست که شریکی ندارد و صلوات و سلام و درودهای فراوان بر رسول گرامی ، حضرت محمد علیه السلام واهل بیت او باد."

توقیعات مبارک حضرت با همان خطی که در زمان پدرش عثمان صادر می شد به دست او صادر می گشت و به شیعیان می رسید و شیعیان جواب سئوالات خود را از طریق ایشان از امام عصرعلیه السلام می گرفتند ، وی  واسطه بین آن حضرت و مردم بود. محمد بن عثمان پس از40 سال افتخارخدمت و افتخار تصدی پست رفیع نیابت سرانجام درسال 305 هجری به دار آخرت شتافت . قبر آن بزرگوار در شهر بغداد است . علائم و کرامات زیادی از وی ظاهر شد معجزات امام زمان علیه السلام به دست او آشکار می گردید و امور بسیاری از جانب امام علیه السلام به شیعیان خبرداد که همه باعث بصیرت شیعیان درخصوص وجود امام دوازدهم گردید.

محمد بن عثمان قدس الله روحه ، قبری برای خود حفر نموده بود که هر روز داخل آن می شد و یک جزء قرآن را تلاوت می کرد ؛ سپس بیرون می آمد وقتی علت آن را سئوال می کنند می فرماید: برای مردن اسبابی هست بعداً که از او سئوال می کنند ، می فرماید: مأمورشدم که خود را جمع و جور کنم .

سپس دو ماه بعد وفات می کند که در کتاب غیبت شیخ طوسی نوشته شده که در آخر ماه جمادی الاولی سال 305 وفات می فرماید.(1)

پی نوشت:

1- مفاخر اسلام، علی دوانی، ج 2.

برگرفته از وبلاگ booyehbehesht.blogfa.com

 




موضوع مطلب :



 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب