سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
آقاشیر
صلوات صلوات صلوات علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم
صفحه نخست                  ATOM                 عناوین مطالب            نقشه سایت
جمعه 87 خرداد 10 :: 5:14 عصر ::  نویسنده : آقاشیر


تصویر

نرم افزار 3ds max یکی از قوی ترین نرم افزارهای سه بعدی جهان است که برای ساخت اسلاید و انیمیشن از ان استفاده میشود .این نرم افزار دارای محیطی پیچیده و ابزارهای بسیار زیادی است که یادگیری انها مستلزم داشتن وقت کافی است .همچنین شما می توانید باترکیب ابزارها و امکانات این برنامه تصاویر بسیار زیبا و نزدیک به واقعیت رااز جهان اطراف خود بوجو د بیاورید

 

 

آشنایی با محیط 3DS MAX

در این قسمت شما را با محیط 3DSMAX آشنا می کنیم. محیط برنامه پنجره ای است شامل دیدگاه ها، نوار ابزار، منوها و پانل ها.

تصویر

در محیط برنامه روش های زیادی برای اجرای عملیات است بعنوان مثال برای ساخت اشیاء از منوهای پانل فرمان استفاده می کنیم.

نوار منو:

نوار منو درست در زیر نوار عنوان برنامه قرار دارد که تمام فرمان ها و عملیات قابل اجرا در 3DS MAX در این منوها موجود است.

ما ابتدا منوهایی را توضیح می دهیم که در پانل ها گزینه های آنها موجود نیست و تنها راه دست پیدا کردن آنها از طریق این منوها یا از طریق کلیدهای میان بر است پس ابتدا به آموزش منوهای Group و Edit و File می پردازیم.

البته این مرحله یه مقدار خسته کننده است ولی یادگیری آن جز کار و قسمت جداناشدنی نرم افزار است

منوی File

این منو شامل فرمان های زیر می باشد:

فرمانNew

تصویر

اجرای این فرمان سبب پاک شدن صحنه فعلی و جایگزینی صحنه جدید می شود که معادل کلیدهای میان بر Ctrl +N می باشد. زمانی که این گزینه را انتخاب نمایید قسمت Options نمایان می شود. گزینه اول اگر انتخاب شود هم اشیاء درون صحنه و هم چنین تنظیمات سلسله مراتبی آنها حفظ شده فقط کلیدهای متحرک سازی آن از بین می رود.

انتخاب گزینه دوم سبب از بین رفتن تنظیمات سلسله مراتبی و نیز کلیدهای متحرک سازی می شود ولی اشیاء درون صحنه هنوز وجود دارند.

انتخاب گزینه سوم باعث از بین رفتن تمام اشیاء و تنظیمات می شود.

فرمان Reset

این فرمان تمان تنظیمات نرم افزار را به صورت پیش فرض تغییر می دهد.

فرمان Open

به کمک این فرمان می توانید فایل های با پسوند(MAX) یا یک فایل کاراکتر(CHR) یا فایل رندرVIZرا باز کرد. فایلهای (DRF) یک فایل صحنه از یک رندر VIZ است این نوع فایلها شباهت زیادی به فایلهای Max دارند اما توسط رندر شرکت AutoDesk رندر می شوند.


ObseleteFlle

هرگاه فایلی از نسخه های قبلی Max وارد نسخه جدید آن کنید این پنجره باز می شود که به شما می گوید این فایل برای نسخه پایین تر 3DSMAX است( فایلهای نسخه جدید در نسخه قدیم باز نمی شود).


فرمان Open Recent

این فرمان فهرستی از جدیدترین فایل ها که باز شده را در اختیار شما قرار می دهد و تعداد این فایلها را تا 9 می توان افزایش داد برای تغییر آن می توانید به این منو بروید.

Customize >Preference>File- Recent Files in File menu

تصویر

فرمانSave

برای ذخیره سازی یک صحنه از این فرمان استفاده می شود که معادل کلیدهای میان بر Ctrl +S است. در 3DS MAX قابلیتی وجود دارد که فایل ها را می تواند به صورت خودکار در فاصله زمانی معیین ذخیره نماید. این قابلیت را Auto backup گویند و میزان زمان و تعداد ذخیره سازی نیز قابل تغییر می باشد.

این فایلها در آدرس نصب شده نرم افزار در پوشه Auto backup قرار دارند.

Customize- Preference- Flle- Auto backup

تصویر

فرمان Save as

به کمک این فرمان می توانید فایلهای Max یا کاراکتر(CHR) را در مکان ها و جاهای متفاوت ذخیره کنید.

فرمان Save Selection

به کمک این فرمان می توانید اشیاء منتخب در صحنه را ذخیره کنیم البته اشیایی که به صورت سلسله مراتبی هستند به ترتیب سلسله مراتب ذخیره می شوند.

فرمان Merge

تصویر

به کمک این فرمان می توانید چند صحنه را ادغام کنید زمان Merge یک سری پیام داده می شود که در زیر توضیح می دهیم.

Merge: شی وارد شده را با استفاده از نام فیلد سمت راست در صحنه جدید ادغام می کند.

Skip: عملیات ادغام شی را لغو می کند.

Delete old: شی موجود در صحنه را از بین برده و شی جدید را که هم نام شی قبلی بوده را جایگزین می کند.

Apply to all duplicate: همه اشیاء وارد شده را به صورتی وارد صحنه می کند که نام اشیاء به صورت (تکثیر) تغییر نام پیدا کنند.

Cancel: عملیات ادغام را لغو می کند.

Rename merged material: اسامی مواد وارد شده به صحنه را می توان تغییر داد.

Use scene material: خصوصیات مواد موجود در صحنه را بر مواد وارد شده می دهد.

Use merged material: مواد وارد شده به صحنه را به اشیا می دهد.

Auto Rename merged material: به صورت خودکار مواد وارد شده به صحنه را تغییر نام می دهد.

Apply To Duplicates: همه مواد را به صورتی وارد می کند که نام آنها به صورت (تکثیر) تغییر نام پیدا می کند.

Export:

به کمک این فرمان می توانید فایلهای MAX را به صورت فایلهای دیگر خروجی بگیرید فرمت های خروجی به شرح زیر است.

(3D Studio (3DS

(Adobe illustrator (Ai

(ASC scene Export (ASE

(Auto CAD (DWG

(Auto CAD (DXF

Shockwave 3D

(Film Box (FBX

(Initial Graphics Exchange Standard (IGES

(Lights cape material (ATR

(Lights cape Blocks (BLK

(Lights cape Parameter (DF

(Lights cape Layers (LAY

(Lights cape View (VW

(Lights cape Preparation Flle (LP

(Stereo lithography (STL

(VRML 97 (WRL

فرمان Import
توسط این فرمان می توانید فایل هایی که از نوع MAX نیست را به داخل نرم افزار وارد نمود.

فرمان Merge Animation

تصویر

توسط این فرمان می توان اطلاعات متحرک سازی شی دیگر یا صحنه را به شی یا صحنه ای وارد و منتقل کنید.

فرمان Replace

توسط این فرمان قادر خواهید بود که شی یا شکل هندسی ساده تری جایگزین یک شی پیچیده تر در صحنه نموده و پس از انجام عملیات( متحرک سازی و امثال آن) دوباره شی یا شکل هندسی را جایگزین کنید.

فرمان Export selected

به کمک این فرمان می توانید شی یا اشیاء انتخابی را خروجی بگیرید.

فرمان Summary Info

تصویر

این فرمان قادر است اطلاعات آماری مربوط به صحنه جاری را در اختیار شما قرار می دهد.

فرمان Flle Properties

تصویر

به کمک این فرمان می توانید خصوصیات فایل جاری را مشاهده کنید و در این پنجره می توانید اطلاعاتی جانبی را که مربوط به فایل هست به آن اضافه کنید.

فرمان View Image Flle

به کمک این فرمان می توانید تصاویر ساکن موجود را مشاهده کنید در واقع آن یک برنامه کمکی برای مشاهده عکس است.

منبع : www.takp30.ir




موضوع مطلب :


جمعه 87 خرداد 10 :: 5:11 عصر ::  نویسنده : آقاشیر
دراین قسمت شما را با محیط مایا آشنا می کنم تا این محیط گنگ برای شما بازشده وترس و هراس شما از آن کم شود . زمانی که شما با این نرم افزار آشنا شوید از کار کردن با آن لذت خواهید برد. این نرم افزار به علت سنگین بودن از حیث اطلاعاتی دارای منوهای زیادی می باشد .محیط کاری مایا به حدی هوشمند اند وحرفه ای طراحی شده که هر یک از منوها را البته بسته به نوع استفاده به راحتی دراختیار شمار قرار می دهد دراین نرم افزار ما از منوها برای ایجاد دو خلق البته تا حد نیاز استفاده می کنیم هرمنو در طبقه بندی قرار گرفته است این طبقه بندی مربوط به نوع عملکرد و نوع کارکرد یک فرمان بر می گردد درداخل نرم افزار هردسته از منوها را در داخل یک ماژول قرار داده است ماژول ها همان طبقه بندی های هستند که بسته به نوع عملکرد منوها به آنها نسبت داده می شود درواقع ماژول ها برای دستیابی سریع یک منو طراحی شده اند و رایج ترین راه سازماندهی منوها استفاده از همین ماژول ها می باشد.

این منوها در دو نسخه مایا متفاوت می باشند به این گونه که در نسخه Maya complete ما فقط ماژولهایAhimation Mode ling , Dyhamics, Rehdering را می بینیم .

ولی در نسخه Maya unlimited که ما بیشتر سر صحبتمان با این ورژن می باشد دارای دو ماژون دیگر به نام Live و Cloth نیز هست.

با فعال کردن هرماژول ابزار مرتبط با همان ماژول در دسترس قرار می گیرد مثلا اگر ماژول Modelling را فعال نمایید ابزار ومنوهای مرتبط با مدلسازی در اختیار ما قرارمی گیرد.

آشنایی با نوارمنو

نوار منو در واقع کلیدها یا فرمانهایی هستند که درمنوهای کرکره ای در اختیار ما قرار دارند این نرم افزار نیز مانند تمام نرم افزار هایی که تحت ویندوز کار می کنند دارای منوهای گوناگونی می باشد.

تصویر

منوهای Windo , Display , Create , Modify , Edit , File درهرشرایطی و در هرماژولی قابل دیدن و رویت هستند وبا هرماژولی ثابت هستند. درزیرماژول ها ومنو های آنها را می توانید ببینید

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

تصویر

با باز نمودن هرمنو در بالای آن منوها مشاهده می کنید که با کلیک کردن برروی آن دو خط شما می توانید آن منو را جدا نموده وبه صورت شناور در بیاورید

تصویر

تنظیمات فرمان ها

تصویر

مقابل بعضی از فرمان ها درمنوهات مشاهده می کنید یک آیکون مکعب وجود دارد این آیکون تنظیمات مربوط به آن فرمان را به ما نشان میدهد.
نام این آیکون Option box می باشد البته باید به یاد داشته باشید که هر تنظیماتی در این پنجره انجام دهیم ثابت خواهد شد یعنی زمانی که ما دوباره بخواهیم ازاین فرمان استفاده کنیم این فرمان با همان تنظیمات قبلی اجرا خواهد شد.


نوار ابزار ( Toolbar)

تصویر

در زیر نوار منو نوار ابزار قرار دارد در این نوار انواع ابزار برای تغییر صحنه وجود دارد دراین قسمت ابزارها گروه بندی شده اند به این صورت که به وسیله یک خط افقی ابزارها از یکدیگر تفکیک می شوند با کلیک کردن بر روی این خطوط افقی آنها را می توان باز و بسته نمود .

اولین فرمانهای موجود در نوار ابزار بشرح زیر است:

New : به کمک این فرمان یک صحنه جدید ایجاد می نمایید.

Open : به کمک این فرمان می توان یک صحنه ذخیره شده را بازیابی نمود.

Save : به کمک این گزینه می توانید صحنه جاری را بر روی دیسک سخت ذخیره نمایید.

گروه بعدی در نوار ابزار ،گروه Plck masks می باشد . این گروه این قابلیت را به کاربر می دهند که زمانی درصحنه اشیاء زیادی وجود داشته باشد می توان ازاین خاصیت استفاده نمود وصحنه را فیلتر گذاری نمود یعنی گروه انتخابی را مشخص کنیم که می خواهیم نوارها را انتخاب کنیم یا اشیاء داخل صحنه.

در قسمت بعدی مشخص می کنیم که اشیاء را درصحنه به چه صورت انتخاب کنیم مثلا اگرگزینه Selectby Hierarchy فعال باشد فقط ما می توانیم سلسه مراتب را انتخاب

کنیم پس دراین شرایط امکان انتخاب اشیاء انفرادی وجود ندارد.

اگر دکمه Selectby type فعال باشد ما فقط می توانیم اشیاء انفرادی را انتخاب نماییم البته با انتخاب هریک ازگزینه ها یک سری قابلیت های دیگر درسمت راست Tool box ایجاد می شود . که درآینده درمثال ها با آنها کاملا آشنا خواهید شد.

ودرآخر Select by component در نوار ابزار فعال نمایید تا زیر مجموعه اشیاء داخل را بتوانید مشاهده نمایید . همان طور که گفته شد به کمک این گزینه می توان مولفه های فرعی یک را انتخاب نمود.

گروه بعدی گروه ابزارهای Shap می باشد Shap درمعنای لغوی به معنی چسبیدن یا گرایش میباشد. به کمک این ابزار می توانید بهتر وذدقیقتر یک شی را درصحنه خلق یا ویرایش نمایید ما در این نرم افزار چهار نوع Shap داریم که در زیرآنها را توضیح خواهم داد :

1- چسباندن شما به مشبک های داخل صحنه Shapto qrids

2- چسباندن شما به منحنی های موجود درصحنه Shapto ckrves

3-چسباندن شما به نقاط موجود درصحنه Shapto poihts

4-چسباندن شما به صفحات دیدگاه Shapto wiew plahes

اما درآخر گزینه که به کمک این خاصیت می توانید درصحنه یک شی زنده داشته به این صورت که با انتخاب شی مورد نظر و زدن این دکمه شی شما تبدیل به یک شی زنده میشود و سایر اشیاء به آن می چسبند سطح انتخابی درصحنه به صورت قاب سیمی سبز رنگ در می آید با جابجایی این سطح می توانید اشیاء دیگر را نیزحرکت داده و به این شی بچسبانید.


گروه ابزاربعدی ابزارهای Input / output / history می باشد.

تصویر

گزینه های این گروه به شرح ذیر می باشد:

Inputtothe selected

outputs from the selected

construction history

این ابزار در واقع مشخص کننده تاریخچه فعالیت شده برروی یک شی و فرمانهای اجرا شده برروی یک شی و اشیاء ورودی و خروجی را شناسایی وتفکیک می کند. به عنوان مثال اگرشمایک منحنی داشته باشید این منحنی به عنوان شی ورودی تلقی می شود زمانی که این شی را مورد عملیات Loft قرار دهید مدل ایجاد شده به عنوان خروجی تلقی می شود. درزیرکار هرسه گزینه را دقیق توضیح خواهیم داد.

In put to the selected معین می سازد که ورودی های شی انتخابی به چه گونه می باشد. و چه عملیاتی برروی شی انجام شده است.

Ont putfrom the selected به شما امکان میدهد که خروجی اشیاء را داشته باشید و پارامترهای اشیاء خروجی را در دست داشته باشید.

Cohstruction nistory / on /off به کمک این گزینه می توان این قابلیت را فعال یا غیر فعال نمود این قابلیت ضروری است در مرحله مدلسازی فعال باشد ولی در مرحله متحرک سازی ضروریتی ندارد.



گروه ابزار Rehdering

رندر یکی از اصلی ترین مراحل کار درنرم افزارهای سه بعدی می باشد . درگروه رندر سه گزینه وجود دارد . که درزیر آنها را توضیح خواهیم داد:

ابزار و گزینه اول Render the curent frome از فریم جاری یک رندر می گیرد و رندر به کمک پنجره Render view نمایش داده می شود.

تصویر

ابزار دوم Ipr render the current flome از فن آوری مخصوص Maya تحت عنوان IRR برای رندر استفاده می کند دراین فن آوری جدید در درسهای آینده مطالب جدیدی را ارائه خواهم داد این فن آوری جدید زمان زیادی را نسبت به رندر معمولی می برد ولی می توان نواحی تعاملی در صحنه را انتخاب نمایید که براثر تغییر در صحنه بطور خودکار نوآوری شوند.

تصویر

ابزارسوم Render qlobals window یک پنجره را در اختیار شمار قرار می دهد که به وسیله آن می توانید تنظیماتی را برای Render خود تعیین نمایید.

ابزار ورود نام و اعداد

تصویر

به کمک این ابزار که به صورت فیلوعددی است چهار کار می توان انجام داد برروی پیکان کنار فیلد عددی رفته و برروی آن کلیک کنید چهار گزینه نمایان می شود که در زیر آنها راتوضیح خواهیم داد. حالت Quick selection به کمک این حالت می توانید از مایا اشیایی که در فیلد عددی اسمشان تایپ می کنید را درخواست نموده و انتخاب کنید.

Quick rename در حالی که شی درحالت انتخاب است می توانید یک شی را تغییر نام دهید

Nameric input obolute به شما امکان می دهد که مقدار دقیق عملیات تبدیل یا چرخش یا تغییر مقیاس شی یا اشیاء منتخب را دراین فیلد وارد نماید .با این تفاوت که مقادیر وارد شده در این حالت نسبت به مقادیر محاسبه خواهند شد.

قسمت Shelf

تصویر

این قسمت درست زیرTol box قرار دارد و منو را به صورت آیکون در اختیار شما در دسته بندی های مختلف قرار داده است.

قسمت Tol box کادر ابزار

تصویر

دراین قسمت ابزار انتخاب حرکت چرخش تغییر اندازه وجود دارد آخرین گزینه موجود نیز آخرین ابزار استفاده شده را در اختیار شما قرار میدهد.

قسمت View points:

تصویر

نیمه پایینی که دو ابزار متعلق به تغییر حالت ها می باشد.

نماها یا دیدگاه ها View

تصویر

در واقع پنجره ها و رابط اصلی برنامه کاربر هستند و صحنه های مجازی سه بعدی می باشند جالب است که خود این نماها نیز دارای منو می باشند برای کنترل کردن صحنه ونماها.


پنجره Channel Box و Leyer Box


تصویر

به کمک این پنجره می توان پارامترهای اشیاء انتخابی و اطلاعات و امکانات مختلفی در مورد شی را داشت درباره این منوها مفصل در درس های آینده توضیح خواهیم داد.

قسمت Time و Rahqe

تصویر

پایین فضای کاری مایا لغزنده زمان و دامه Rahqe قرار دارد همچنین کنترل کننده های اجرای متحرک سازی قسمت سطر فرمان Command line و سطر راهنما.

پایین لغزنده های Time و Rahqe یک نوار افقی به نام سطر فرمان وجود دارد که به کمک فرمانهای اسکریپ melscrilpt یا سایر توابع می توانید دراین سطر فرمانهای را وارد نمایید در پایین همین سطر فرمان سطر فرمان اطلاعات قرار دارد که اطلاعات با ارزشی در مورد صحنه جاری و محل قرارگیری ماوس در صحنه میدهد.

تا اینجا شما به طور کلی با محیط کاری نرم افزار مایا آشنا شدید و این محیط از آن حالت گنگ برای شما در آمد.

***
منبع:irananimation.com و takp30.ir



موضوع مطلب :


جمعه 87 خرداد 10 :: 5:9 عصر ::  نویسنده : آقاشیر
مایا چیست؟

تصویر

Maya نرم افزار قدرتمند سه بعدی است وبرای تولید تصاویر انیمیشن و فضاهای مجازی سه بعدی است و برای تولید تصاویر انیمیشن و فضاهای مجازی در دسترس شما است در این نرم افزار شما می توانید نور پردازی کنید یا یک دوربین داشته باشید Maya دردو نسخه به بازار ارائه شد . که در زیر آنها را توضیح خواهم داد :

1- Maya complete این نسخه ورژن تکمیل شده مایا می باشد.

Maya unilmited : این نسخه ورژن حرفه ای Maya می باشد با ویژگی های اضافی درخلاصه مطالب این نرم افزار برای شما هیچ محدودیتی ندارد و شما می توانید همه چیز را دربستر زمان متحرک سازی نمایید.

این نرم افزار برای امور مختلفی استفاده دارد ازجمله کاربرد این نرم افزار درساخت کارتونها و فیلم ها می باشد ازکارتون های ساخته شده توسط مایا می توان کارتون شرکت وداستان اسباب بازی اشاره نمود.

دیگر کاربرد مایا درساخت بازی های کامپیوتری می باشد برنامه نویسان بازی های کامپیوتری به شدت به مایا برای تولید بازی های کامپیوتری اتکا دارند البته یک نسخه کوچکتر ازمایا به بازار عرضه شده است که مخصوص ساخت بازی های کامپیوتری است نام این نرم افزار Maya builder است البته این نرم افزار نفوذ زیادی در زمینه تبلیغات داشته وانواع شبکه های تلوزیونی ازاین نرم افزار استفاده می نمایند وهمچنین درزمینه معماری هم با نرم افزار قدرتمند مایا فعالیت هایی انجام تا اینجا مختصر فعالیت هایی که با این نرم افزار انجام می شود را خدمت شما عزیزان عرض نمودم شما با این نرم افزار آشنایی پیدا کنید.

دراینجا شمارا با تفاوت های موجود در دو ورژن مختلف مایا آشنا می کنیم .

تفاوت های بین Maya camplete و Maya uhlmited

نسخه Maya complete شامل اکثر ویژگی های نرم افزار maya می باشد وبرای اکثر کاربران کافی می باشد اما نسخه Maya uhilmited دارای چهار ویژگی اضافی به شرح زیر است:

ویژگی Cloth

این ویژگی به ما این امکان را میدهد که برای کارکتر خود یک لباس تعریف نماییم به طوریکه با حرکت کارکتر لباس او نیز واکنش مناسب ارائه نماید.

ویژگی Fur

این ویژگی می تواند برای کارکتر شما یک سطح مو را ایجاد نماید اما ازاین خاصیت نمی توان برای موهای بلند استفاده نمود.

ویژگی Live

این ویژگی قادراست که فیلم واقعی را تجزیه وتحلیل نموده و مکان دوربین واقعی را پیدا نموده و سپس یک دوربین مجازی را ایجاد نماید . وحرکاتی مانند حرکات دوربین واقعی داشته باشد . وهمچنین می توان اشیای را درصحنه ایجاد نمود و مهم تر ازهمه این است که این ویژگی میتواند عناصر Cgi را با فیلم های واقعی را دراختیار شمار قرار دهد.

ویژگی Fluids

این ویژگی شبیه سازی سریع و واقع گرا از دود و آتش ابر ومایعات را ایجاد می کند.

****
منبع: irananimation.com و takp30.ir



موضوع مطلب :


جمعه 87 خرداد 10 :: 5:3 عصر ::  نویسنده : آقاشیر

Dreamweaver یکی ازنرم افزار های قدرتمند در زمینه طراحی صفحات وب می باشد

محیط این نرم افزار از بخش های زیر تشکیل شده که در ادامه با هر ی ک از این بخش ها اشنا خواهید شد :


• نوار منو

• پنل ها

• نوارهای ابزار

• محیط طراحی

پس اجرای نرم افزار پنجره زیر مشاهده می شود که از طریق ان می توانید کار خود را شروع کنید .



OPEN A RECENT LTEM : برای باز کردن مجدد فایل هایی که قبل از بستن برنامه با انها کار می کردیم.

CREATE NEW :برای ایجاد یک فایل جدید که این فایل می تواند یکی از گزینه های زیر باشد :

HTML : ایجاد صفحه وب استاتیک

COLD FUSION: ایجاد برنامه های تحت وب که با نرم افزار COLD FUSION ایجاد شده اند .

PHP: ایجاد وب DYNAMIC با تکنولوژی PHP

ASP JAVA : ایجاد صفحه وب DYNAMIC با تکنولوژی ASP و زبان JAVA

ASP VB : ایجاد صفحه وب DYNAMIC با تکنولوژی ASP و زبان VB

ASP. NET C# :ایجاد صفحه وب DYNAMIC با تکنولوژی ASP.NET و زبان C#

ASP.NET VB : ایجاد صفحه وب DYNAMIC با تکنولوژی ASP.NET و زبان VB

JSP : ایجاد صفحه وب DYNAMIC با تکنولوژی JSP

CSS : ایجاد CASCADING STYLE SHEET

DREAM WEAVER SITE : ایجاد ساختار مدیریت شده وب سایت روی کامپ ی وتر شخصی جهت طراحی سریع و راحت یک وب سایت . از طریق این ساختار مدیریت انواع فایل های موجود در وب سایت مانند تصاویر و فایل های فلش ممکن خواهد بود چون با گسترش وب سایت تعداد فایل های ان نیز زیاد خواهد شد و بحث مدیریت و توسعه ان بدون یک ساختار مشخص غیر ممکن خواهد شد .

CREATE FROM SAMPLES : در این قسمت می توانید از انواع قالب های اماده برای طراحی صفحات خود استفاده کنید به عنوان مثال گزینه FRAMESETS برای ایجاد صفحه ای با ساختار فریم استفاده میشود .

EXTEND : در این قسمت از طریق گزینه DREAMWEAVER بامراجعه به سایت
http://WWW.MACROMEDIA.COM می توانید از EXTENSION های رایگان مربوط بهاین نرم افزار استفاده کنید .

نوارمنو ( MENU BAR )

هر یک از این منو ها و گزینه های مربوط به انها در ادامه توضیح داده خواهد شد .

پنل ها ( PANELS )

هر یک از پنل ها شامل مجموعه ای ابزار هستند که برای کاربرد خاصی می توان از ان استفاده کرد .

این پنل شامل هشت لبه می باشد که در هر یکابزارهایی برای طراحی صفحات وب وجود دارد .

DOCUMENT :

این بخش شامل محیط طراحی و کد نویسی می باشد و ابزارهایی برای تست و اشکالزدایی صفحات دارد که از سه قسمت زیر تشکیل شده :

CODE :محیط کد نویسی

SPLIT : محیط ترکیبی کد نویسی و طراحی

DESIGN : محیط طراحی به کمک ابزار های طراحی

مدیریت سایت

همانطور که قبلا گفته شد توسط پنل FILES می توانید یک ساختار مدیریت شده برای کل وب سایت خود ایجاد کنید که این کار را قبل از شروع کار باید انجام دهید اما برای طراحی صفحات DYNAMIC با استفاده از گزینه های شکل (1-1) شما روی سیستم عاملی مانند WINDOWS NT WINDOWS SERVER باشد اما اگر شما از سیستم عامل WENDOWS XP PROFESSIONAL استفاده می کنید می توانید از یک وب سرور شخصی با عنوان LLS استفاده کنید .

نصب IIS – از طریق مسیر زیر پنجره WENDOWS COMPONENTS WIZARD را باز کنید :

START>CONTROL PANEL > ADD OR REMOVE PROGRAMS >ADD/ REMOVE WINDOWS COMPONETS گزینه LNTERNET ENFORMATION SERVICES(LLS) را فعال کنید و بعد از قرار دادن CD ویندوز XP کلید NEXT را کلیک کنید .

پس از نصب LLS جهت تست ان مرورگر خود را باز کنید و در نوار ادرس
HTTP://LOCALHOST را تایپ کنید با زدن کلید اینتر باید دو صفحه وب که حاوی اطلاعاتی درباره LLS هستند مشاهده شود در غیر این صورت هنگام نصب پیکر بندی LLS صحیح انجام نشده .

ابزار های طراحی

اگر شما علاقه ای به کد نویسی ندارید می LNSERT قرار دارند توانید از ابزارهای طراحی که در پنل استفاده کنید برای این کار کافیست طبق شکل (5-1) به محیط DESIGN رفته و از لبه ها و ابزار هایی که در ادامه توضیح داده می شوند استفاده کنید خواهید دید که کد های مربوطه به طور خود کارتوسط DREAMWEAVER تولید می شود .

لبه COMMON

: HYPERLINK برای ایجاد لینک استفاده می شود برای این کار اشاره گر را در محل مورد نظر در صفحه قرار دهید و این ابزار را کلیک کنید و در پنجره باز شده فیلد ها را پر کنید .

:Text متن مورد نظر را که می خواهیم به عنوان لینک عمل کند.

Link : مقصد لینک که می تواند آدرس یک صفحه در سایت جاری یا یک url میباشد .

Target : پنجره ای که با کلیک روی لینک جهت نمایش صفحه مورد نظر باز می شود و یکی از گزینه های زیر می باشد .

_blank : موجب باز شدن پنجره مرورگر جدید می شود .

_parent : محتویات صفحه در پنجره یا فریمی نمایش داده می شود که لینک در آنجا فعال شده بود .

_self : محتویات صفحه در پنجره فعال نمایش داده می شود .

_top : در صورت وجود فریم در پنجره تمام فریم ها حذف می شود .

title : توضیحی که هنگام قرار گرفتن اشاره گر روی متن لینک به صورت tool tip نمایش داده می شود .

Access key : کلید های تر کیبی برای کار با صفحه کلید .

Tab index : شماره ترتیبی که مشخص می کند با چند بار زدن کلید روی صفحه کلید لینک انتخاب میشود .

EMAIL LINK : برای ایجادلینک پست الکترونیک . وقتی کاربر روی این نوع لینک کلید کند نرم افزاری مانند OUT LOOK اجرا خواهد شد و از طریق ان می توانید یک EMAIL ارسال کند .

NAMED ANCHOR : از طریق این ابزار می توانید در خود صفحه جاری لینک ایجاد کنید در واقع بیشترین کاربرد این ابزار در صفحاتیاست که برای مشاهده تمام مطالب باید از SCROLL BAR استفاده کرد در این گونه صفحات می توان در بالا و پایین صفحه لینک هایی ایجاد کرد تا با کلیک روی انها از بالا به پایین صفحه و بر عکس مراجعه نمود .

روش استفاده : فرض کنید می خواهیم با کلیک روی متن DOWN در بالای صفحه به پایین صفحه پرش کنیم ( برای درک راحت تر ابتدا یک صفحه با مطالب زیاد ایجاد کنید بطوریکه در مرورگر SCROLL BAR فعال شود )

• اشاره گر را در اخرین خط صفحه قرار دهید واین ابزار را کلید کنید در پنجره باز شده یک نام دلخواه برای ANCHOR تایپ کنید

• اشاره گر را در اولین خط صفحه قرار دهید و عبارت DOWN را تایپ کنید.

• متن نوشته شده را انتخاب کنید و روی ابزار LINK کلیک کنید .

• در پنجره باز شده منوی LINK را باز کنید و نام ANCHOR را در مرحله 1 ایجاد کرده بودید انتخاب کنید ( دقت کنید که قبل از نام ANCHOR کاراکتر # قرار گرفته است ) .

• باز دادن کلید F12 صفحه را تست کنید .

TABLE : یکی از پر کاربرد ترین ابزار ها می باشد که برای ایجاد جدول استفاده می شود . دلیل پر کاربرد بودن ان اینست که بهترین روش برای تنظیم و چیدن عناصر صفحه در محل های دلخواه استفاده از جدول می باشد .

نکته : همواره به یاد داشته باشید که قبل از طراحی صفحه شمای کلی انرا روی کاغذ پیاده کنید سپس برای قرار دادن هر عنصر در محل مورد نظر از طریق این ابزار و نیز ابزار های قوی تری که در ادامه با انها اشنا می شوید از جدول و خانه های ان استفاده کنید .

تنظیمات این ابزار طبق جدول زیر می باشد :

ROWS : تعداد سطر ها

Clumns : تعداد ستون ها

Table with : پهنای جدول

Border thickness : ضخامت کادر اطراف خانه

Cell padding : فضای هر خانه

Cell spacing : فاصله خانه ها از یکدیگر

Header : موقعیت تیتر ها

Caption : عنوان جدول

Align caption :موقعیت عنوان

Summary : توضیح درباره جدول

IMAGES : این ابزار شامل بخش های زیر است :

IMAGE – برای درج تصویر .

IMAGE PLACEHOLDER – از طریق این ابزار می توانید یک فضای مشخص از نظر عرض و ارتفاع برای درج تصویر در صفحه اختصاص دهید . ویژگی این ابزار و در واقع تفاوت آن با ابزار IMAGE اینست که در صورت حذف عکس همچنان فضای مربوط به ان در صفحه مشاهده می شود و یک TOOL TIP نیز برای ارایه توضیح درباره عکس نمایش داده خواهد شد . (متن TOOL TIP را در فیلد ALTERNATE TEXT وارد کنید ) .

ROLLOVER IMAGE - از طریق این ابزار می توانید یک تصویر در صفحه قرار دهید بطوریکه با قرار گرفتن اشاره گر روی ان یک تصویر دیگر نمایش داده شود .

FIREWORKS HTML - برای درج فایل هایی که با نرم افزار FIREWORK ایجاد شده اند .

NAVIGATION BAR – یکی از اجزا اصلی که همواره باید در صفحات وب وجود داشته باشد BAR NAVIGATION است که در واقع مجموعه ای از لینک ها می باشد که کاربر از طریق ان می تواند در وب سایت براحتی به صفحات دیگر مراجعه کند . از طریق این ابزار می توانید این ویژگی را به صفحه خود اضافه کنید و برای لینک ها نیز از تصاویر به سبک ROLLOVER استفاده کنید .

HOTSPOT - توسط این ابزار می توانید در قسمت های مختلف یک تصویر لینک هایی ایجاد کنید . برای این کار کافیست پس از انتخاب گزینه مورد نظر مثلا DRAW OVAL HOTSPOT اشاره گر را روی ان قسمت از تصویر که می خواهید به صورت لینک عمل کند درج نمایید سپس در پنل PROPERTIES در فیلد LINK مقصد لینک را مشخص کنید .

اصطلاح : به این تصاویر IMAGE MAP گفته می شود .

MEDIA : این ابزار شامل بخش های زیر است :

FLASH – برای قرار دادن یک فایل FLASH با پسوند SWF در صفحه استفاده می شود .

FLASH BUTTON – از طریق این ابزار می توانید از کلید های اماده فلش در صفحات خود استفاده کنید .

Style : انتخاب کلید

Button text : متن روی کلید

Font : فونت متن روی کلید

Link : مقصد لینک

Target : هدف لینک

Target : هدف لینک

Bg color : رنگ زمینه کلید

Save as : نام فایل مربوط به کلید

تنظیمات مربوط به این نوع کلید ها در جدول زیر توضیح داده شده است .

FLASH TEXT : برای ایجاد متن دلخواه با قالب SWF استفاده می شود که تنها جلوه مربوط به این نوع متن مانند تصاویر ROLLOVER می باشد که قبلا با آنها آشنا شدید . برای استفاده از این ابزار باید تنظیمات زیر را انجام دهید .

Font : فونت متن

Size : اندازه متن

Color : رنگ متن وقتی که اشاره گر روی آن نیست

Rollover color : رنط متن وقتی که اشاره گر روی آن قرار دارد .

Text : متن مورى نئر جهت نمایش در صفحه

Show font : ا گر این گؤینه فعال باشد در فیلد Text تاثیر فونت انتخابی را خواهید دید .

Link : مقصد لینک

Target : هدف لینک

Bg color : رنگ پیش زمینه متن

Save as : نام فایل مربوط به متن

SHOCKWAVE : از طریق این ابزار می توانید فایل های ایجاد شده در نرم افزار SHOCKWAVE را در صفحات خود درج کنید .

APPLET ? PAREM ? ACTIVEX :این سه گزینه برای ایجاد صفحات وب ACTIVE استفاده میشود مثلا از طریق APPLET می توانید یک انیمیشن سه بعدی را در صفحه قرار دهید .

صفحات وب ACTIVE صفحاتی هستند که وقتی کار بر انها را از SERVER در خواست می کند یک برنامه به مرور گر ارسال می شود . توجه کنید که یکی از راحت ترین روش های HACK استفاده از همین صفحات می باشد .

PLUGIN : برای افزودن قابلیت های خاص به صفحات وب که در حالت پیش فرض در مرورگرهای کاربران وجود ندارد میتوانید از PLUGIN استفاده کنید . مثلا از طریق یک PLUGIN می توانید در صفحه وب توسط یک دوربین زنده تصاویری از سطح شهر را برای کاربران نمایش دهید .

DATE : برای در تاریخ و ساعت در صفحه استفاده می شود . یکی از کاربردهای ان زمانی است که می خواهید کاربران از زمان اخرین بروز رسانی صفحه اگاهی داشته باشند .

COMMENT : از طریق این ابزار می توانید توضیحاتی را برای TAG های بکار رفته در صفحه درج کنید . این توضیحات فقط برای افزایش خوانایی TAG ها و توسعه راحت تر وب سایت مخصوصا هنگامی که در یک تیم فعالیت میکنید استفاده می شوند و هیچ تاثیری در ظاهر صفحه ندارند .

TEMPLATES : منظور از TEMPLATE قالب اماده ای است که در واقع ساختار و محل تک تک عناصر صفحه را به طور پیش فرض تعیین می کند و تنها کاری که طراح صفحه باید انجام دهد اینست که عناصر را در محل از پیش تعیین شده قرار دهد .

برای درک کاربرد TEMPLATE فرض کنید شما عضو یک گروه شش نفره هستید و قرار است یک وب سایت برای یک شرکت خصوصی طراحی کنید . طبق توضیحات ذکر شده اولین کار شما اینست که یک شما و قالب کلی از وب سایت را روی کاغذ به صورت مستندات پیاده کنید مانند رنگ زمینه تمام صفحات محل قرار گرفتن NAVIGATION BAR در صفحات لوگوی سایت و محل قرار گیری آن و .... مسلما پس از تقسیم و مشخص شدن اینکه هر عضو مامور کدام صفحات است این نگرانی وجود خواهد داشت که به دلیل سلیقه های متفاوت اعضا صفحات تولید شده با هم تفاوت هایی داشته باشند مخصوصا در مورد خوصوصیت هایی مثل رنگ ها و محل قرار گیری عناصر . برای رفع این مشکل می توانید یک

TEMPLATE طبق مستندات موجود ایجاد کنید و کپی آن را به اعضا دهید به این ترتیب مشکل هماهنگی اعضا و مشکلاتی که گفته شد بر طرف می شود .

مراحل ایجاد TEMPLATE :

• طرح کلی صفحه را روی کاغذ پیاده کنید .

• یک صفحه وب جدید ایجاد کنید ( طبق توضیحات مربوط به شکل (1-1) )

• از طریق ابزار TEMPLATES گزینه MAKE TEMPLATE را انتخاب کنید .

• در پنجره باز شده در فیلد SITE همان سایتی را که برای مدیریت وب سایت خود ایجاد کرده اید انتخاب کنید و یک نام برای TEMPLATE در قسمت SAVE AS تایپ کنید .

• تنظیمات مربوط به TEMPLATE مانند رنگ یا تصویر زمینه حاشیه ها نوع ENCODING و کلا تمام جزییاتی که در تمام صفحات وب سایت باید ثابت باشند مثل لوگوی وب سایت را در محل مورد نظر قرار دهید .

• تنظیمات و عناصری که در قسمت قبل مشخص کردید هنگام استفاده اعضای گروه ثابت خواهند بود یعنی امکان وبرایش یا تغییر را نخواهند داشت که این همان ویژگی است که از TEMPLATE انتظار داریم . حال برای اینکه امکان ویرایش بخش های دیگر که به عناصر متغیر و غیر ثابت صفحات مربوط می شود را در اختیار اعضای گروه قرار دهید می توانید از گزینه های زیر استفاده کنید :

EDITABLE REGION (ناحیه قابل ویرایش )

OPTIONAL REGION ( ناحیه شرطی )

REPEATING REGION (ناحیه تکرار شونده )

EDITABLE OPTIONAL (ناحیه قابل ویرایش شرطی )

REPEATING TABLE (جدول تکرار شونده )

روش استفاده از این گزینه ها به این صورت است که باید گزینه مربوطه را انتخاب کنید و در محل مشخص شده در صفحه کلیک کنید پس از مشخص کردن تنظیمات مربوط به یک ناحیه قابل ویرایش ایجاد خواهد شد که می توانید محدوده انرا نیز با قرار دادن عناصری تعیین کنید . تفاوت این گزینه ها نیز در کاربرد و تنظیمات هر یک می باشد .

EDITABLE REGION – برای ایجاد یک ناحیه قابل ویرایش در محل دلخواه استفاده می شود یعنی در محلی از صفحه که می خواهید اجازه ویرایش و تغییرات را به اعضای تیم طراحی بدهید کافیست این ناحیه را ایجاد کنید .

OPTIONAL REGION – توسط این گزینه می توانید یک ناحیه شرطی ایجاد کنید یعنی با اعمال شرط روی پارامتر های مربوط به این ناحیه می توان ان را نمایش داد یا پنهان نمود . برای استفاده از این ابزار ابتدا اشاره گر را در محل دلخواه قرار دهید و این گزینه را انتخاب کنید . در پنجره باز شده در کادر NAME یک نام برای این ناحیه تایپ کنید و کلید را کلیک کنید توجه کنید که اگر گزینه DEFAULT OK SHOW BY را غیر فعال کنید این ناحیه نمایش نخواهد داده شد .

REPEATING REGION - این ناحیه این ویژگی را دارد که هنگام طراحی کلید های + و – که روی ان ظاهر می شوند تکرار یا حذف شود . اگر می خواهید قابلیت ویرایش را به این ناحیه اضافه کنید کافیست درون ان یک EDITABLE REGION قرار دهید .

EDITABLE OPTIONAL REGION – این ناحیه دقیقا مانند OPTIONAL REGION می باشد با این تفاوت که هنگام طراحی می توان ان را ویرایش نمود .

REPEATING TABLE - توسط این گزینه می توانید یک جدول با قابلیت تکرار در صفحه ایجاد کنید مانند گزینه REPEATING REGION

توجه 1- برای استفاده از TEMPLATE های ایجاد شده از منوی FILE NEW را انتخاب کنید و در پنجره باز شده از لبه TEMPLATS نام قالب ایجاد شده را از لیست موجود انتخاب کرده و کلید CREATE راکلیک کنید.

توجه 2- اگر در TEMPLATE انتخاب شما ناحیه OPTIONAL REGION وجود دارد برای تغییر پارامتر های مربوط به آن و نمایش یا عدم نمایش از منوی MODIFY گزینه TEMPLATE PROPERTIES را انتخاب کنید در پنجره باز شده لیست پارامتر ها و مقادیر پیش فرض انها نشان داده می شود با انتخاب پارامتر مورد نظر با فعال یا غیر فعال کرد گزینه SHOW در پایین پنجره می توان مقدار پارامتر را تغییر داد .

TAG CHOOSER : به وسیله این ابزار می توانید در صفحه خود تگ های مورد نیاز را درج کنید . با انتخاب این ابزار در پنجره مربوطه مجموعه ای از تگ ها دسته بندی شده اند که برای استفاده از انها به ترتیب زیر عمل می کنیم :

ابتدا به محیط CODE رفته و اشاره گر زا در محل مورد نظر برای درج تگ قرار دهید سپس این ابزار را کلیک کنید و در شاخه مربوط تگ مورد نظر را پیدا کنید . پس از انتخاب تگ با کلیک روی کلید INSERT تگ در محل مشخص شده درج خواهد شد و می توانید پارامترهای ان را در صورت نیاز مشخص کنید.

***
منبع:  p30world.com و takp30.ir




موضوع مطلب :


جمعه 87 خرداد 10 :: 5:1 عصر ::  نویسنده : آقاشیر

تصویر

نرم افزار Dreamweaver از شرکت Macromedia در نگاه اول نرم افزار ساده ای جهت ساخت صفحات HTML است، که به ما کمک میکند تا مجبور نشویم کدهای زبان HTML را حفظ کنیم و با چند حرکت و کلیک دستورات به زبان HTML انجام میشوند و در واقع باید بگوییم این نرم افزار Dreamweaver است که Tag های زبان HTML را کاملا حفظ کرده و برای ما انجام میدهد.

شاید اولین سوالی که برای شما پیش بیاید این است که چه اشخاصی به سوی نرم افزار Dreamweaver میروند و چرا از نرم افزار های رقیب Dreamweaver یعنی GoLive از شرکت Adobe و FrontPage از شرکت Microsoft استفاده نکنیم. جواب این است که نرم افزار Dreamweaver از شرکت Macromedia و همچنین نرم افزار GoLive از شرکت Adobe برای طراحان وبی است که کارهای گرافیکی میتوانند بکنند یا بهتر بگویم طراح گرافیکی هستند اما نرم افزار FrontPage از شرکت Microsoft برای کسانی بیشتر به درد میخورد که کار آنها اتوماسیون اداری است یعنی با مجموعه برنامه Office از شرکت Microsoft کار میکنند بهتر است.
Dreamweaver MX ???? به جز ساخت صفحات HTML از نوع Static و Dynamic میتواند به ساخت صفحات با PHP و ASP و ASP.NET و JSP و ColdFusion نیز به ما کمک کند، همچنین این برنامه فلش را بخوبی پشتیبانی میکند و همین امر در طراحی سرعت ما را افزایش و خطاهای ایجاد شده در فرانت پیج را در هنگام کار با فلش ها کاهش میدهد. این برنامه ساخت behavior ها را نیز بخوبی پشتیبانی می کند. امکانات دیگر آن در هنگام کار با برنامه چندان زیاد است که گاهی از اینهمه ابزار به هیجان می آیید. پس از این پس برای بافتن رویاهای خود در وب یک رویاباف دارید !
منبع : www.takp30.ir




موضوع مطلب :



 
 
نویسندگان
پیوندها
آخرین مطالب